دانستنی های عمومی درباره بوقلمون

بوقلمونهای نر به نام تام یا استک خوانده‌شده در حالی که بوقلمونهای ماده را همان مرغ یا هن می‌نامند. تخم بوقلمونها به رنگ برنزه همراه با دانه‌های قهوه‌ای رنگ می‌باشد و از نظراندازه کمی بزرگتر از تخم‌مرغ است.
زمان جوجه‌کشی تخم بوقلمون برای هچ 28 روز می‌باشد.
جوجه های بوقلمون به رنگ زرد می‌باشند.
جوجه بوقلمون در هفته چهارم دو برابر وزن هفته اول را بدست می‌آورد که در این زمان، 40 برابر سنگینتر از زمان هچ خواهدبود. پرورش بوقلمونهای گوشتی و رسانیدن به وزن ایده‌آل در زمان مقرر مستلزم اعمال مدیریت تغذیه ای صحیح و استفاده از جیره بالانس شده از حیث سطح انرژی و پروتئین و همچنین مکمل‌های ویتامین و معدنی متناسب با سن پرنده می‌باشد.

بوقلمونها نیز مانند سایر طیور به کمبود مواد غذایی حساس بوده و بایستی جیره غذایی آنها طوری فرموله گردد که احتیاجات غذایی آنها را مرتفع نماید، ضمناً با توجه به نژاد بوقلمون و سویه‌های مختلف بوقلمون جیره غذایی تفاوت دارد. همانطور که می‌دانید نیازهای بوقلمون اعم از نیاز پایه و تولید به وسیله یک نوع ماده غذایی به تنهایی تامین نمی‌شود و برای تهیه یک جیره مناسب باید از اجزا گوناگونی استفاده کرد. در حالت صنعتی بوقلمونها عموماٌ به وسیله جیره‌ای مرکب از: ذرت، کنجاله سویا، ویتامینها و مینرالهای مکمل تغذیه می‌شوند. البته توجه داشته باشید این بالانس جیره علاوه بر کیفیت باید متناسب با قیمت اقتصادی غذا باشد به طوریکه خوراک بدست آمده دارای ارزانترین قیمت و با کیفیتی مطلوب باشد که در این قسمت است که اهمیت وجود مهندسین دامپروری که با علم جیره نویسی و همچنین قیمتهای روز بازار آشنائی داشته باشند مشخص می گردد . جوجه بوقلمون همانند سایر طیور در 24 ساعت اول رندگی خویش احتیاجی به خوردن و آشامیدن ندارد زیرا وجود کیسه زرده این احتیاجات را برای مدتی تامین می‌کند. اما پس از سپری شدن این مدت نیاز به غذای کافی خواهد داشت. شایان ذکر است که برخلاف باورهای موجود در خصوص تغذیه سایر طیور صنعتی مانند مرغ، جوجه بوقلمون ها را می توان از همان روز اول تغذیه نمود که حتی این مورد بوسیله برخی از متخصصین امری واجب شمرده می شود. در گذشته برای جلوگیری از بیماری رایج چسبندگی مقعد در بوقلمون ها، به جوجه ها گردو خورانده می شد که امروزه به دلیل اصلاح نژادهای صورت گرفته و عدم وجود این مشکل در بوقلمون های صنعتی فعلی، از این روش استفاده نمی گردد.

دانستنی های عمومی درباره بوقلمون